Sesję rady miejskiej, która odbyła się w dniu 3 sierpnia bieżącego roku, zdominowały sprawy inwestycyjne w gminie Nowogard. Najwięcej kontrowersji wśród radnych wzbudził projekt uchwały o zmianach w budżecie. Przyjęta po dyskusji uchwała zakłada przeznaczenie pieniędzy na:

  • przebudowę drogi i chodników na ul. Piłsudskiego w Nowogardzie (40 tys. zł);
  • budowę drogi wewnętrznej między ulicami Kowalską a Zamkową (25 tys. zł);
  • dobudowanie sali lekcyjnej w SP w Długołęce (136 tys. zł);
  • budowę siłowni zewnętrznej przy SP nr 2 w Nowogardzie (5 tys. zł);
  • przebudowę kanalizacji deszczowej umożliwiającej rozdział sieci ogólnospławnej na sieć deszczową i sanitarną (50 tys. zł);
  • konserwację i remont oświetlenia (100 tys. zł);
  • remont kładki wzdłuż Jeziora Nowogardzkiego (20 tys. zł);
  • rozbiórkę zbiornika na masy bitumiczne i zagospodarowanie terenu (70 tys. zł);
  • wykonanie oświetlenia solarnego w gminie Nowogard (20 tys. zł);
  • budowę punktu poboru wody wraz z przyłączami na cmentarzu komunalnym w Nowogardzie (30 tys. zł);
  • zakup gruntów i budynków (w ramach gospodarki gruntami i nieruchomościami – 29 tys. zł);
  • odszkodowanie na rzecz osoby fizycznej z tytułu służebności na działce w obr. Miętno (1125 zł);
  • opracowanie Lokalnego Planu Rewitalizacji Miasta Nowogard w latach 2016 – 2022 (25 tys. zł);
  • program funkcjonalno-użytkowy w ramach projektu budowy oczyszczalni ścieków w Osowie i Konarzewie (20 tys. zł);
  • dotację dla Biblioteki Miejskiej z okazji 70-lecia jej istnienia (30 tys. zł)
  • oraz na upowszechnianie sportu – III Nowogardzki Bieg Uliczny (10 tys. zł).

Dyskusję wywołała również uchwała o wysokości stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Już na początku debaty padały różne propozycje jej zmiany. Pomysły niektórych radnych nie zostały jednak poparte przedstawieniem konkretnych wyliczeń. Manipulowanie przy wysokości stawek za odbiór odpadów komunalnych, bez takich analiz i wyliczeń, mogłoby zachwiać całym, dobrze funkcjonującym jak dotąd w naszej gminie, systemem gospodarki odpadami. A jednostka, która się tym zajmuje tzn. Zarząd Budynków Komunalnych, mogłaby mieć problemy finansowe.

W trakcie polemiki o stawkach za odpady poruszono m.in. sprawę PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych – koszt budowy może wynosić ok miliona zł) a także akcji promującej segregowanie odpadów. Uzgodniono również, że ZBK przygotuje podsumowanie swojej działalności, które przedstawione zostanie po zamknięciu obecnego roku finansowego.

Ostatecznie przyjęto uchwałę bez zmian, czyli: dla odpadów selektywnych: 17 zł (jednoosobowe gosp. domowe), 25,65 zł – małe gosp. domowe, 38,95 zł – średnie gosp., 47,50 zł – duże. Dla odpadów nieselektywnych – 24 zł (jednoosobowe gosp. domowe), 35 zł – małe gosp., 53 zł – średnie i 65 zł – duże. W przypadku odpadów komunalnych selektywnych w pojemnikach: 14 zł (z 110l i 120 l); 28 zł (z 240 l); 140 zł (z 1100l); 700 zł za odbiór z pojemników 7 m3 i 800 zł za pojemniki 8 m3. W przypadku pojemników na odpady nieselektywne: 16 zł (z 110 l i 120 l); 32 zł (240 l); 160 zł (1100 l); 800 zł (7 m3) i 900 zł (8 m3).

W czasie sesji, bez dyskusji i jednogłośnie radni przyjęli również uchwały w sprawie terminu i trybu uiszczania opłat (z góry do 10 każdego miesiąca w ZBK lub na ich rachunek bankowy), uchwałę o wzorze deklaracji o wysokościach opłat za gospodarowanie odpadami oraz regulaminu utrzymania czystości na terenie gminy.

Na zakończenie sesji, przyjęto uchwałę o dofinansowaniu remontu drogi w Olchowie, która prowadzi od kościoła nad miejscowe jezioro. Na prace te w budżecie gminy zabezpieczono już co prawda 481 tys. zł, jednak kwota ta okazała się być niewystraczającą (w czasie sesji radni przyjęli projekt, aby zwiększyć środki o 100 tys. zł na ten cel, dzięki czemu podpisana zostanie umowa na wykonanie inwestycji).

Opr. Marcin Ościłowski